A SEO jelentése
A SEO, vagyis Search Engine Optimization egy olyan stratégia, amellyel növelhetjük a weboldalaink látogatottságát, mégpedig olyan eszközökkel, amelyek megkönnyítik a webes keresők (Google, Yahoo, Bing, stb.) számára a weboldalunk feltérképezését. Naponta keresőrobotok ezrei járják az internetet, hogy új vagy frissített weboldalakat fedezzenek fel és indexeljék őket. A robotok elsősorban azt figyelik, hogy a tartalmak mennyire relevánsak az adott cég vagy szervezet működésében, illetve ezek a tartalmak mennyire segítik az olvasót, felhasználót az általuk keresett tartalmak megtalálásában.
A SEO történeti háttere
A SEO a 90-es években kezdett teret nyerni, amikor az internet rohamos terjedésével weboldalak százai árasztották el az internetet, és hirtelen szükségessé vált ezen oldalak rendszerezése, rangsorolása. A Google 1998-as alapítása óta folyamatosan fejleszti eszközeit és algoritmusait a weboldalak szűrésére, hogy felhasználóik keresésükre releváns tartalmakat kapjanak.
Persze a weboldalak fejlesztői hamar rájöttek a rangsorolások módszereire és folyamatosan próbálják kijátszani a robotokat, ezzel etikátlanul magasabb helyezést elérni a keresési listákban. Amíg régen elég volt telehalmozni az oldalakat kulcsszavakkal és linkekkel, ma már a robotok olyan fejlettek, hogy rengeteg szempontot figyelembe véve kiszűrik és büntetik a black hat módszerrel, vagyis a csalással elért helyezési technikákat. Ez a folyamatos harc vezeti rá a keresőket üzemeltető cégeket, hogy fejlesszék algoritmusaikat, melyek ezáltal egyre intelligensebbek lesznek.
Etikus és etikátlan SEO
A black hat SEO olyan megtévesztő eljárásokat alkalmaz, amelyek rövid távon hasznosnak bizonyulnak – át tudják verni a keresőrobotok algoritmusait – pár nap alatt az első helyekre sorolja az oldalakat. Ilyen technikák pl. a az oldal szempontjából irreleváns keresőszavak elrejtése az oldalon, vagy a felhasználó számára láthatatlan, de a keresők számára feltérképezhető kulcsszavak alkalmazása.
Ennek ellentéte a white hat SEO, amely olyan technikákat alkalmaz, amelyek megfelelnek a keresők által felállított szabályrendszereknek, így hosszú távon sikerre viszik az oldalt, illetve a látogatók számára készült tartalmakat a keresőrobotoknak könnyedén elérhetővé teszi.
Az organikus és fizetett elérés
Organikus elérésnek azt nevezzük, ha egy weboldalt a jól megírt minőségi tartalma, a technikai háttere és a folymatos frissítései miatt hamar megtalálunk a keresőkben. Az organikus elérés úgymond “díjtalan” a weboldal készítői számára, mivel “csak” jó tartalmat (képek, szövegek, videók) kell előállítanunk és folyamatosan foglalkozni az oldallal, így a keresők hosszútávon meghálálva a befektetett munkát egyre jobb helyre sorolják őket.
Emellett – mivel nagy jelentőséggel bír a helyezési találat – lehetőség van fizetett hirdetések által fejlebb kerülni a találati listán. Attól, mert fizetünk a hirdetésekért, még fontos a SEO barát tartalmak kialakítása, illetve nem feltétlenül fontos a fizetett hirdetés, hogy jó helyen találjuk az oldalunkat a keresőkben. A fizetett reklám és az organikus elérés együtt működik a legjobban, a különbség csak az, hogy a fizetett reklám hamarabb eléri a célját (1-2 hónap), az organikus elérés pedig hosszútávú (6-12 hónap) taktika része.
SEO-barát tartalom
A SEO-barát tartalomnak azt nevezzük, ha az oldalunkon az összes tartalom (szövegek, képek, videók, linkek) a keresőmotorok munkáját segítik, legyen szó a célközönségünk által látott adatokról, illetve a keresők által megtalálható háttérkódokról.
Ha hosszú távra tervezünk és fontosnak tartjuk a weboldalunk által generált látogatottságot, – márpedig egy sikeres vállalkozás és márka titka ez a konzisztencia – akkor elengedhetetlen a SEO barát tartalmak előállítása. Egy weboldal annál értékesebb, minél régebb óta jelen van az interneten. Tehát érdemes egy kisebb mennyiségű, de gyorsan összeállított tartalommal minél hamarabb elindítanunk a weboldalt, majd egy jól kialakított SEO stratégia mentén haladva folymatosan fejleszteni, építgetni. A folyamatos épülés azért is értékes, mert minél többször újítjuk meg, vagy egészítjük ki a weblapot, annál többször indexelik a keresőrobotok, vagyis futják át a tartalmukat, amelyek szintén magasabb keresési találatokhoz vezetnek.
A SEO-barát tartalom felépítése
- Kulcsszó-kutatás
Mielőtt elkezdenénk tartalmat gyártani, érdemes kulcsszó-kutatást végezni a szolgáltatások vagy termékek piacán. Ez azt jelenti, hogy meg kell találnunk azokat a szavakat vagy kifejezéseket, amire a felhsználók rá fognak keresni a böngészőben és szeretnénk, ha minket találnának meg. Elég nagy a verseny a népszerű kulcsszavakért, így érdemes olyan szavakban is gondolkodni, amikre lehet, hogy kevesebben keresnek rá, de mégis nagyobb eséllyel hozhat releváns találatokat. - Releváns tartalom
Elengedhetetlen a szolgáltatásunkhoz vagy termékünkhöz szorosan kötődő tartalom. Nagy értéket képviselnek a saját írások, amit kiegészíthetünk egyéb szakmai oldalakról átvett hivatkozásokkal. Az egyéb hivatkozásokat a forrás megjelölésével és linkelésével tegyük, ami a linképítés fontos része. Kerüljük a más forrásokból való teljes átmásolást, illetve ezen források megjelölésének elmulasztásával szerzői jogi bonyodalmakba is keveredhetünk. - Szerkesztett tartalom
Ahogyan a látogatónak is kellemesebb és átláthatóbb egy címekkel, alcímekkel és paragrafusokkal tagolt szöveg olvasása, így a keresőrobotok is hamarabb és könnyebben értelmezik a szépen tagolt tartalmakat.
A szövegeink írásánál mindig tartsuk szem előtt az alábbiakat:
// Használjunk főcimeket, alcímeket
// Tagoljuk a tartalmakat 5-6 mondatból álló részekbe, paragrafusokba
// 2-3 tagmondatnál hosszabb körmondatokat ne fogalmazzunk
// Alkalmazzunk a szövegeinkben kiemeléseket (bold, italic) - Vizuális tartalom, képek, videók
Sokat jelentenek a tartalomhoz választott képek, hangulatképek, ikonok alkalmazása. Segítik a felhasználót a lényegi mondanivaló értelmezésében, illetve fellazítják a szöveges tartalmak zsúfoltságát. Még fontosabb a keresőmotorok szempontjából a képek elnevezése, amelynek szintén az átadni kívánt üzenetről kell szólnia. Egyes webes tartalomkezelő szoftverekben a képekhez be tudunk még állítani leíró és úgynevezett “alt” szövegeket. Ezek a funkciók hosszabban kifejtik a képen látható és a szolgálatáshoz köthető tartalmakat. A magyarázó és a terméket, illetve a szolgáltatást leíró videók használata is jó pontot jelent SEO szempontból.
Összeségében minél többféle média jelenik meg az oldalunkon, annál értékesebb tartalommal szolgálunk mind a felhasználó, mind a keresők számára. - Linképítés
Amikor egy keresőrobot indexeli – azaz beolvassa és kategorizálja – a weboldalunkat, végigmegy az összes tartalmon, beleértve azokat az oldalakat is, amelyeket belinkelünk az oldalunkra. Mivel nem biztos, hogy az összes aloldalunkat egyszerre fogja beolvasni, ezért ajánlott az aloldalaink közötti linkelés. Az oldalaink közötti linkelés annyit tesz, hogy az egyik oldalunkon hivatkozunk pl. egy másik szolgáltatásunkra, ezzel biztosítva, hogy feltérképezze a weboldalon található összes tartalmat.
A tartalomépítés egy komoly folyamat egy márka életében. A legtöbbet a szolgáltatásról valószínűleg a márka tulajdonosa, egy erre felvett brand manager, vagy egyéb tartalomkészítő alkalmazott tudhat, de a lényegi mondanivaló megfogalmazása mindenképpen a cég részéről kell, hogy történjen. Az pedig, hogy ez milyen formában tárja a vállalkozás a nagyközönség elé, attól függ, hogy mennyire van meg a hozzávaló szaktudása, szakemberei, illetve ideje.
Mi, a Next Ship szakemberei már több, mint 10 éve foglalkozunk brand építéssel és marketing tanácsadással. Nagy tapasztalatunk van a tartalomépítés, kontentgyártás terén is, legyen szó szöveges vagy vizuális tartalomról, főleg ezek együttesének erejéről. Munkafolyamatunk első lépéseként interjú és kérdőív keretében segítjük az ügyfeleinket megfogalmazni saját márkájuk üzenetét, majd ezt továbbépítve kialakítani a szükséges szöveges és képi elemeket.