Az arculatváltás több mint egy új logó vagy színpaletta – legalábbis, ha jól csináljuk. Az utóbbi esetben egy márka hangját, kommunikációját, sőt, sokszor a vásárlókhoz való hozzáállását is úgy formálja át, hogy a fogyasztók egy friss, mégis ismerős élményt kapjanak. Fignár Levi, a Next Ship design-megmondóembere idén három olyan példát is látott, amire felkapta a fejét. Nézzük, melyek ezek, és mit tanulhatunk belőlük!
Decathlon: L’Orbitális lendület
A Decathlon sztorija 1976-ban kezdődött az észak-franciaországi Englos-ban, ahol Michel Leclercq megnyitotta az első áruházat azzal a céllal, hogy a sportolást mindenki számára elérhetővé tegye. A megfizethető árak és széles választék kombója gyorsan meghozta a sikert: a Decathlon mára 61 országban, több mint 2000 üzlettel várja azokat, akik mozgásra vágynak. Sokaknak nem is csak egy áruház, hanem a mindennapi sportélmény első számú forrása.
A cég 2024-es arculatváltása remek példája annak, hogy a folytonosság és az innováció hogyan találhat közös nevezőt. A klasszikus kék logót nem kukázták ki, csak finoman átdolgozták, méghozzá egy kiegészítő szimbólummal. A L’Orbit névre keresztelt végeredmény egyszerre szimbolizál lendületet, dinamizmust és az új csúcsok meghódítását, míg az ovális forma az egység, a körbeérés és a beteljesedés jelképe.
Az arculat új színvilága melegebb, kissé lilás árnyalatú; egyszerre kifinomult és előremutató, miközben teljesen uniszex marad. A képek fontos szerepet játszanak a márka és a fogyasztók közötti kötődés kialakításában, és a Decathlon esetében ezt sikerült a lehető legjobban eltalálni. Hibátlanul visszaadják azt a lendületet és örömöt, amit a sport a mindennapokba hoz – legyen szó akár a mozgás élvezetéről, akár a hétköznapi kihívások leküzdéséről.
„Összességében egy márka akkor működik jól, ha a terméket vagy szolgáltatást, amit szimbolizál, a lehető leghitelesebben tudja szolgálni. Nem ígér túl és nem ígér alá” – summázza Levi. „A Decathlon termékein egyre inkább érződik az a törekvés, hogy profi technológiát kínáljanak elérhető áron. Ez a szemlélet tükröződik az új arculatban is, amely egyértelmű üzenetet küld a vásárlók felé: a kínálat fejlődik, a márka pedig folyamatosan megújul.”
Guggenheim: határ a csillagos ég
A Guggenheim épületeibe be sem kell lépnünk ahhoz, hogy maradandó kulturális élményben legyen részünk. A múzeumlánc első intézménye 1939-ben nyílt meg New Yorkban, és azóta építészeti és művészeti szimbólummá vált világszerte – elég, ha csak a híres bilbaói vagy velencei kiadásokra gondolunk. A 2024-es arculatváltás célja az volt, hogy vizuálisan egy – modern, mégis időtálló – tető alá hozza a különböző helyszíneket, méltó módon képviselve azok gazdag, sokszínű örökségét.
Az újragondolással megbízott designügynökség, a Pentagram londoni tervezőcsapata egy olyan szimbólumot alkotott, amely a „G” betű köré épül, és a Guggenheim „csillagképét” jeleníti meg. Ez az elem egyszerre tükrözi a múzeumok globális jelenlétét és az egység érzetét, mintha mind egy közös tengely köré rendeződnének. Mégis progresszív: a hivatalos embléma játékosabb változatai animációkban és statikus képeken is felhasználhatók, így a múzeumok az arculat kifejezőbb oldalát is megvillanthatják.
„A svájci design alapelvei – mint a rendszerezés és az információ hierarchiájának hangsúlyozása – adják az arculat alapját. A geometrikus formák és a rendszerszemlélet letisztult, átlátható megjelenést hoznak, ami egy múzeumban különösen fontos, hiszen a látogatóknak könnyen kell eligazodniuk” – magyarázza Levi. Az új, egyedi betűtípus és karakterkészlet időtálló és elegáns, és szépen belesimul a múzeumok építészeti világába. A végeredmény egyszerre modern, praktikus és játékos; nem hivalkodó, de éppen annyira figyelemfelkeltő, hogy illeszkedjen a kortárs művészeti közegbe.
Reddit: az internet nappalija új színekben
A Reddit 2005-ben indult azzal a küldetéssel, hogy egy olyan fórumot teremtsen, ahol bárki, bármiről beszélgethet – a macskamémektől a kvantumfizikáig. Az évek során a platform a világ legnagyobb virtuális társalgója lett, ahol mindig akad új téma, és ahol mindenki szívesen elidőzik egy kicsit. Tavaly év végén a Reddit úgy döntött, hogy itt az ideje egy arculatfrissítésnek, amely jobban tükrözi azt, amit a platform a felhasználóknak jelent: egy színes, közvetlen és végtelenül sokoldalú közösségi teret.
Az új megjelenés egyik központi eleme a Reddit jól ismert szimbóluma, Snoo, aki a Pentagram New York-i irodájának köszönhetően 3D-s hatást és egybarátságosabb, élőbb arckifejezést kapott – így valóban a Reddit arcává vált. „A 2010-es évek közepén népszerűvé vált flat design lassú háttérbe szorulásával az elmúlt években újra előtérbe került a térbeliség és a plaszticitás. Ez egyaránt köszönhető a technológia folyamatos fejlődésének és a megújulás iránti örökös vágynak” – mondja Levi. „Ez kifejezetten jót tett a Reddit kabalafigurájának. Snoo arckifejezése is megváltozott: sokkal kedvesebb és szerethetőbb karakter lett.”
Az arculat megújításának másik fontos eleme az egyedi betűtípus, a Reddit Sans, amelyben a közösségi jellegre való utalásként a „D” betűben apró szóbuborékok jelennek meg. Ezek az elemek az egész oldalon végigvonulnak, kiemelve a párbeszéd és a közösségi interakció fontosságát, ami a Reddit sava-borsa. Az új színek és vizuális elemek – a tipográfia, a kis karakterek és a kontrasztos, vibráló árnyalatok – mind azt sugallják, hogy a Reddit a közösségek, párbeszédek és látásmódok sokszínűségére épít.